fredag 4 december 2009

en bulle i ugenen


det är fredag och då brukar jag baka. idag har jag tyvärr inte Lage med mig, men å andra sidan så bakar jag matbröd och det kanske han tyckt var tråkigt.
jag är asbra på att baka bullar och kakor och sånt. alla mina yngre syskon och jag har under flera somrar jobbat på bageri, så jag har snappat upp ett och annat. men när det kommer till matbröd så är jag så usel så att hälften vore nog. jag är så dålig att det är svårt att föreställa sig.
brödet blir torrt, smaklöst, stenhårt, för salt, för osalt osv.. inte sällan allt på en gång.

(Brugels Ikaros, best painting everrrrr!!)

jag har funderat en hel del på hur det kan komma sig att jag har så svårt att lyckas med det här och misstänker att det har med det Andersonska hybrisen att göra. jag tror alltid att jag kan allting från att förlösa barn (både vaginalt och med kejsarsnitt) , heimlich manöver till att baka. bara jag aldrig har gjort det själv förut så är jag bäst.


samma sak gäller bakning. i bageriet var jag diskare och det jag lärt mig om bakning är från att spionera på bagarna där och på mamma och pappa när de bakade hemma när jag var liten.
därför tror jag nu att jag har bakning i blodet. jag använder receptet mer som en referens än som en exakt vägledning. byter friskt ut olika mjäölsorter mot varandra. struntar i sirapen och använder bakpulver istllet för jäst. jag har heller ingen respekt för vilken ordning man ska blanda ihop grejerna så idag till exempel stod det_: "smält matfettet och tillsätt mjölken."
det struntar väl jag i och blandar smöret och mjölken på en gång vilket resulterar i att smöret ligger och flyter i den kalla mjölken och vägrar att smälta. deta i sin tur leder till att jag blir arg och står och hytter med näven åt smöret , men det enda som händer är at det delar upp sig i små klumpar efter ett tag.

grejen när man bakar är att det verkar inte gå att skarva. och just att skarva är det jag gör för jämnan. om jag bara kan lite om ett ämne så har jag inget problem med att lägga ut texten om hur till exempel skolsystemet i indien i förlängningen påverkar klassystemet i usa, eller hur forskningsrapporter pekar på att det är farligt för barn att dricka välling ur plastflaskor.
den här förmågan, att låta som jag vet vad jag pratar om,har tagit mig igenom universitetet och gett mig de flesta jobb jag har haft.

när jag var på min anställningsintervju på slottet satt vi och pratade om hur turister från olika länder är. då hör jag mig själv säga: "ja, det är ju sant som orson welles säger,att amerikanarna aldrig kommer att kunna spela shakespeare eftersom de inte vet hur det är att ha en kung som är tillsatt av gud." missförstå mig rätt jag håller med orson fullt ut på den punkten men det hade mycket lite med det vi pratade om att göra. (just den den repliken toppar min lista över mest pretentiösa one-liners.)


hur som helst . det går inte att skarva när man bakar, så det är verkligen en utmaning för mig. nu alldeles nyss när jag gick för att rulla brödet kunde jag konstatera att det såg ut och kändes som fluffig trolldeg... jepp jepp jepp.

nu har jag ställt in eländet i ugnen. om tio minuter kommer jag att vara ännu en spännande smakupplevelse rikare..

/Rut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar