fredag 18 december 2009

jag fastnade...



.. framför tvn. jag har lånat hem massa clint eastwoodfilmer och jag är så upp över öronen förälskad i denna karl. jag har sett the outlaw josey wales och the enforcer (dirty harry 3).
jag tycker faktiskt att the enforcer var bättre än magnum force (dirty harry 2 jag såg härom dagen).
asså clint. han är lång, stilig och har a full head of hair. imorgon kväll så ska jag först på en spelning och sen ställer August ut och jag kommer att hålla ögonen öppna efter en man som matchar det signalementet.


mellan filmerna har jag bakat detta:

Kalljästa morgonfrallor
För 8-12 bulla personer.

Snabbt, enkelt och framförallt goda klassiska frallor.

Ingredienser

25 g jäst
3 dl kall mjölk
2 msk olja
½ tsk salt
½ msk strösocker
½ ägg
7-8 dl vetemjöl

½ ägg
vallmofrön
Gör så här
Smula jästen och blanda med mjölk och olja. Knäck ägget och rör så gula och vita blandas. Häll hälften av ägget i degen, resten sparas till att pensla bullarna med. Arbeta in salt, socker och vetemjöl till en deg.
Dela degen i 8-12 bitar (beroende på om man vill ha 12 lite mindre eller 8 lite större bullar). Forma till bullar som läggs på en plåt. Låt jäsa övertäckta i kylskåpet 7-8 timmar (eller mer).
Sätt ugnen på 225 grader och ta ut bullarna ur kylen. Pensla med det sparade ägget och strö över vallmofrön. Grädda i ca 10 minuter.



så i morgon blir det nybakt bröd till frukost.. eller hoppas jag i alla fall. jag höll mig näääästan helt till receptet. det enda jag gjorde var att byta ut hälften av mjölken mot lite kesella jag hittade i kylen.

meda jag kollade på filmerna har jag gjort julgransprydnader till min och linus gran.

mycket fint


sov gott

/Rut

3 kommentarer:

  1. Jag har precis börjat prenumerera på svd och var hemskt förtjust i söndagsbarn så jag skickade dem ett mail och avslutade med ett: "Nu har jag återgått till att bara bläddra förbi serierna igen, synd.". kanske för lite, för sent. men heja! i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Tack anonym. vi kommer att lägga upp nya strippar här på bloggen nu när vi är hemlösa så du kommer inte vara helt utan.
    god jul på dig!
    Rut

    SvaraRadera
  3. Har du gjort polkagrisar!? For real? Det har jag alltid velat göra. Har du en gigantisk marmorskiva hemma, min pappa tog alltid ned mig på jorden när jag tjatatde om polkagrisar genom att säga att man måste ha en gigantisk marmorskiva...

    SvaraRadera