måndag 19 oktober 2009

Det vackraste jag har sett




Varannan helg jobbar jag på stockholms auktionsverk ute i frihamnen. där ute kan man hitta allt mellan himmel och jord.

den här helgen hade vi den här fantastiska speldosan från 1800 talet. visst att det kanske är höjden av nördighet att kära ner sig i ett sånt här åbäke, men jag skäms inte. och snart kommer ni att dela mina känslor.


som ni ser här så ser den ut som sånna där små speldosor som man hade när man var lite som spelade typ blinka lilla stjärna och sånt när man vevade på en vev. kommer ni ihåg? cylindern rörde sig och de små taggarna på kammen kom emot plupparna (detta är de korrekta facktermerna) på cylindern och det blev musik. och sen beroende på om speldosan stod på ett bord eller om man bara höll den i luften så hördes musiken olika stark.
den här speldosan har en inbyggd låta undertill som gör att ljudet blir klart och tydligt oavsett var den står. för att spela så drar man upp en fjäder med en spak (spaken sitter på vänster sida).


som ni ser på innehållsförteckningen här ovan så spelar den här maskinen alltså inte bar en utan åtta (8) (!!!!) melodier på samma cylinder. Den kan spela allt från Strauss till Offenbach.
det fungerar som så att när en låt är slut så flyttar sig cylindern ett snäpp åt sidan, som på en skrivmaskin.

men det beror på om den här knappen är inställd på repete eller change. är den på repete så kan du höra din favoritmelodi om och om eller om du har på change så spela den igenom hela registret. asså hur cooolt är inte det här. och den är helt mekanisk.


detta är en av mina favoritdetaljer på detta vackert utförda arbete. håll utkik efter de här små fjärillarna på filmsnutten jag har postat nedan.


(här skulle alltså videon varit om det hade funkat att ladda upp den.)



(det här är vad jag skulle ha skrivit om det hade funkat att ladda upp videon:)
Fantastiskt!
och det att den är helt mekanisk och fortfarande fungerar. när jag säger att min mobil från 2006 fortfarande fungerar blir folk imponerade.





nu ska jag hem från kontoret och sätta mig med serien när jag kommit hem.

/Rut

2 kommentarer:

  1. vad jag älskar den här bloggen... sitter alltid och fnissar lite när jag läser,
    och efteråt känner jag mig märkligt upplyst och berikad. :)

    Harry unt Rut, vicka männschor asså! <3

    SvaraRadera
  2. Underbar! Auktion när, utrop vad?

    SvaraRadera