onsdag 28 oktober 2009

där världar möts

(ser den inte lite ut som någon slags reptil typ)

jag har 19 serier att färglägga. varken harry eller jag är särskilt bevandrade i photoshop. jag vet att det här kan komma som en chock men när vi färglägger så använder vi mest hinken, ibland kanske pennan för att sluta öppna ytor.
jag har hört talas om att man kan använda sig av olika "layers" för att göra higlights och sånt.
men det är ett medvetet val att serien ser ut som den gör. det är som berthold brechts v-effekt.
Idén är att ett teaterstycke (eller i det här fallet vår serie) inte ska bli för lik verkligheten utan ständigt påminna åskådaren att det de ser är en illusion av verkligheten, på så sätt är åskådaren ständigt mottaglig för pjäsens moraliska budskap( se även dogville för exempel ur samtiden). Harrys teckningar är redan så skrämmande naturtrogna som de är så att vi väljer alltså att använda färgläggningen som ett medel att uppnå der V-Effekt.

här är ett rykande färskt exempel



trevlig kväll.
(jag brukar aldrig vara vaken så här sent)
/Rut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar