måndag 4 januari 2010

Edward

För ett år sedan, kan ha varit två strosade jag runt på stan och höll på att tappa andan när jag såg en poster fastejpad på ett elskåp. Bilden på posterns slog omkull mig och jag fällde en tår över dess skönhet. 
Såhär såg den ut.



Jag visste inte vem det var som låg bakom detta verk men jag visste att jag var kär. Med ett ninjaryck drog jag ner postern och gick in på närmsta bokhandel och frågade utan att dölja min upphetsning vem som ritat bilden. Som tur var så var det en ganska känd person så jag fick svar direkt. Mannen som jag just kärat ner mig i hette Edward Gorey. Bokhandlaren visade mig några böcker och på julafton samma år blev jag ägaren av boken "Amphigorey"

Nu kan jag sitta i flera timmar och bara bläddra igenom böckerna och stundvis gråta och stundvis avundas och ännu mer kära ner mig i dessa bilder.

Så kolla in Mr Gorey på nätet eller köp hans böcker.

Nu ska jag rita

Ajöss
-Harry

1 kommentar:

  1. Men Harry! Det där är ju helt sjukt! Du skrev ju MIN historia! Det var precis så jag upptäckte Gorey!

    tillägg: Det var en teateraffisch, jag visste inte ett smack mer än att bilden var magisk och det övertygade mig. Köpte biljetter till den bästa föreställning jag sett i hela mitt liv. På Kägelbanan.
    Att se den pjäsen var som att vara inne i Goreys teckningar. Heeelt sjukt.

    SvaraRadera