måndag 18 januari 2016

Visdomsord från mormor Herdis

Min mormor är toppen. Att jag tycker det är inte på något sätt konstigt, i stort sätt alla som träffar henne tycker att hon är toppen. Typiskt bra egenskap att ha. Hon har lärt mig massa bra saker varav två tåls att repetera (VA inte fler!!! vet jag att hon tänker nu när hon läser det här. Jo jo massa fler, men kanske alla är kanske inte allmänt applicerbara..)
Mormor på sin 90-årsdag

1. När jag var heart broken över en tönt för många år sedan försökte jag resonera bort min sorg i ett samtal med mormor.  Jag sa att det är klart att jag inte vill vara ihop med någon som inte vill vara ihop med mig, och jag förstod mycket väl att jag skulle hitta någon annan jag skulle bli ännu lyckligare med (det gjorde jag) och bla bla bla.

Jag satt där och  snörvlade ett tag innan mormor sade:

"Förnuftets näsduk kan inte torka känslans tårar."

Så elegant! och så sant. Sorg kan inte resoneras bort utan måste också få ta sin tid. Och sorg kan i stor utsträckning bara lindras med andra känslor, inte logiska resonemang.

2. Inför ett bröllop där jag skulle hålla tal frågade jag mormor om hon hade några tips. Hon är vida känd för sina spot on tal som kan röra både till skratt och tårar. Visdomsorden hon skickade med mig på vägen var:

"Kom ihåg att ett bra tal ska vara som en kjol. Lång nog att täcka det väsentliga, men kort nog att hålla uppmärksamheten uppe."

Ha ha, classic mormor. Tack ska du ha.

Rut


2 kommentarer:

  1. Alltså du är underbar!! Å bilderna i länkarna hihihi =)

    SvaraRadera
  2. POTYZAR® sunscreen with zinc oxide and titanium dioxide
    The application ford transit connect titanium of POTYZAR® titanium 3d printer sunscreen titanium tent stakes with zinc oxide is titanium damascus knives extremely simple. It is a powder made of zinc oxide. It titanium jewelry piercing is made with an indium oxide (N-CO) $7.99 · ‎In stock

    SvaraRadera